Avec Karleen Groupierre, nous avons été sélectionnées pour présenter nos recherches sur le projet « Les Mystères de la Basilique » lors de la conférence Extending Play 3, qui a eu lieu à la Rutgers University (New Brunswick, États Unis d’Amérique) du 30 septembre au 1er octobre 2016.
Nous avons présenté un article intitulé : How the physical world impacts the creation and reception of an Alternate Reality Game: The case of the project
“Ghost Invaders – Les Mystères de la Basilique”
Introduction
I. The project “Ghost Invaders – Les Mystères de la Basilique”
a/ A transmedia fiction
b/ Creating an ARG for a very unique location
c/ Hybridization of role-playing games with alternate reality games: the gameplay of Ghost Invaders
II. Designing “Ghost Invaders”: security and ethics in the eyes of its creators
a/ Creating a game for the city of Saint-Denis: compromising between creation freedom, security and respect in a very unique city
b/ Reality and illusion, fun trick or cheat: ethical considerations
III. Consequences of the physical world’s aspect of the game on players and spectators experience
a/ The pleasures and fears of uncertainty: reaction of players facing the “real” aspects of an ARG
b/ Repercussion of security issues and physical world constraints on playability
c/ A dangerous game?
Conclusion